Hi

Jutaan terima kasih saya ucapkan kepada pembaca blog ini.

kisah sedih satu family

Malam semalam ada test structure. Tengah2 aku syok study, mak aku yg tersayang kol cakap bapak kepada kawan adik aku meninggal. Bapak dia 2 juga merangkap kawan kepada tok wan aku dulu2 kala, time tok wan aku hidup. Tak taw la kawan memancing ke, merempit ke, apa2 lah, tapi diorang rapat la. Adik aku ni, si Aida, kenal kawan dia 2 dari sekolah rendah lgi. Tapi sory lah, aku xingt nama dia plk.
Berbalik kepada kisah dia ni, mak aku kol cakap bapak budak 2 dah meninggal. Aku xla brapa trkejut sebab korang bayangkan la, tok wan aku 2 dah meninggal sebelum aku lahir lagi tapi kawan dia masih lagi hidup. Bukan la aku cakap dia mmg patut mati, cuma alhamdulillah la umur dia panjang. Al kisahnya tersebutlah yg anak tiri kepada mak cik 2 (sedara tiri kepada kwn adik aku 2) mengambil langkah drastik untuk menghalau family tersebut dari situ. Diorang cuma diberi masa sampai hujung minggu ni utk packing barang and blah dari situ.
Aku rasa sedih sangat dengar apa mak aku cakap. Ye la, bapak dia tak dikebumikan lagi pun, anak dia dah memandai halau mak tiri n adik2 tiri dia ni. Kenapa la buruk sangat perangai ni. Bagi aku la kan, walaupun mak cik 2 cuma mak tiri dia, dia sepatutnya menghormati mak cik 2 macam dia hormat mak dia jugak sebab mak cik 2 la yang berkongsi hidup dgn bapak dia and jaga pak cik 2 (tok wan sbb dia kwn tok aku) time pak cik 2 sakit. Tambahan pula, anak2 hasil perkongsian hidup mak cik and bapak dia 2 adik dia jugak. Ceteknya pemikiran dia.
Nasib baik la sebelum mak cik ni kawin dengan bapak budak cetek ni, dia pernah kawin dengan laki lain. So, dia boleh la pindah ke rumah anak dia yang lain dgn membawa hati yang lara. Bukan ke, janda dengan anak2 yatim 2 ada hak jugak. Yang budak cetek ni, suka suki je wat mcm 2. Takde hati perut ke! Tak sangka pulak aku yg drama mcm ni ada kat dalam dunia ni, aku ingat ada dalam filem je. Mak cik 2 bukan la orang senang tapi kena pulak lalui hidup yang ranjau berliku mcm ni.
Kesimpulannya, kalau la korang dah kawin nanti, wat la wasiat setiap sorang supaya benda2 mcm ni dapat dihindarkan. Cuba la mengasihi semua orang seikhlasnya dan sayangilah kelurga anda. Peace :D

1 comments:

MuNie said...

hang kaa yg tulis neh? ka ayu? haha

tp camne pon.. kte kne la berbaik2 dgn manusia sejagat. hope yg kne halau tu pon xpenah wat slh ape2 la pd budak cetek tu. and hopefully budak cetek tu akhirnye jd budak dlm. hurmm.. kisah suka duka org ni, kite same2 la wat jd pengajaran.. ;)

cintailah Dia yg SATU.. smoga Dia mengurniakan kita SATU insan yg bisa berkongsi hidup yg bahagia dgn kita slmanya.. ameen..

Post a Comment

Followers